ورزش  ایروبیک ومقابله با دیابت

با کمک مدلهای حیوانی (موش)، دانشمندان کشف کردند که با انجام ورزش ایروبیک مقدار قابل توجهی از اسیدهای چرب توسط قلب مصرف میشود که ممکن است تأثیرات قند اضافه ای که به دلیل دیابت نوع 2 ایجاد شده است کاهش یابد و سبب افزایش قدرت پمپ کردن قلب می شود.

دراین تحقیقات پرفسورMiguel Aonاز دانشگاه جان هاپکینز به بررسی قلب موشهای دیابتی و نرمال و تأثیر افزودن ماده ی شبه هورمون  isoproterenolکه به کته کول آمین طبیعی بدن شباهت دارد و چگونگی پاسخ آن در دیابت پرداختند.

کته کول آمین ها معمولاً وقتی فعال می شوند که بدن تحت تأثیر استرس یا تمرینات هوازی باشد. ورزش های ایروبیک سبب شکسته شدن اسیدهای چرب می شود که بعنوان منبع انرژی برای قلب محسوب می شوند.

دانشمندان موشها را با مقدار زیادی قند تغذیه کردند و موجب تحریک قلب به تپش بیشتر با ایزوپروترنل شدند.

در مقایسه با قلب موشهای نرمال، قلب موشهای دیابتی قادر به انقباض و انبساط کافی برای حفظ بارگیری و پمپ خون بصورت طبیعی نیست. پرفسور Aonو همکارانش همچنین با دو برابر نمودن مقدار اسیدهای چرب به قلب موشهای دیابتی و نرمال آنها را بررسی نمودند . اگر چه در قلب های موشهای سالم تغییری مشاهده نمی شد، اما مشخص گردید که اسیدهای چرب بیشتری می تواند سبب بهبود تبادل انرژی داخل سلولها و کمک به قلب برای مقابله با تأثیرات منفی گونه های اکسیژن فعال (Ros)می شود. علیرغم این واقعیت که مولکولهای ایزو پروترنل می توانند نقش مثبت پیام رسانی داخل سلولها را حفظ نماید اما افزایش مقدار Rosدر سلولها می تواند موجب ایجاد استرس اکسیدایتو شود. پرفسورAonکشف کرد هنگامیکه مردم بیش از حد غذا می خورند، انرژی اضافه تر که بصورت چربی ذخیره می شود می تواند منجر به اضافه وزن یا چاقی شود و سبب افزایش خطر دیابت نوع 2 می شود. اگر فرد همچنان به این وضعیت ادامه دهد و بیش از حد چاق شود، چربی اضافه برای او می تواند کشنده باشد زیرا در داخل سلولهای دیگر انباشته می شود. اگر شخصی تمرینات ایروبیک انجام دهد می تواند اسیدهای چرب اضافه را شکسته و در عوض سبب افزایش انرژی قلب شود بنابراین سبب بهبود پمپ خون قلب می شود.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که چرا افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به مشکلات Cardiomyopathyمبتلا می شوند. Aonمعتقد است نهایتاً بعد از یک دوره ی طولانی مدت، وقتیکه قلب مقدار انرژی کمتر و کمتری دریافت می کند، اعمال مکانیکی و الکتریکی که تولید کننده ی ضربان قلب طبیعی هستند دچار اختلال می شود که می تواند به Cardiomyopathyیا ایست قلبی بیانجامد.

اخیراً ،glutathioneبه عنوان یک آنتی اکسیدان به سلولهای قلب دیابتی تزریق گردید تا عملکرد مکانیکی قلب بهبود یابد.

دانشمندان مشاهده کردند که با افزایش اسیدهای چرب در سلولهای ماهیچه ای ، گلوتاتیون می تواند بصورت طبیعی عمل کند که این نشان می دهد که گلوتایتون و ترکیبات مشابه به زودی می توانند برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به کار روند.

منبع: www. medicaldaily.com